Kim był Milarepa

Milarepa Tybet Nepal
Zdjęcie z Patan Museum w Nepalu

Milarepa, urodzony około 1052 roku, jest jedną z najbardziej znanych postaci w historii tybetańskiego buddyzmu. Prawdziwe imię Milarepy to Thöpaga, co oznacza "radosny w słuchaniu". Jego życie jest przykładem głębokiej przemiany i wytrwałości.

Milarepa urodził się w rodzinie o dobrym statusie społecznym, ale po śmierci ojca, gdy miał zaledwie siedem lat, jego rodzina została oszukana przez wujka i ciotkę, którzy przejęli cały majątek. Milarepa i jego matka znaleźli się w ubóstwie i zostali bardzo źle traktowani przez krewnych.
Pod wpływem matki, która pragnęła zemsty, Milarepa zwrócił się ku naukom czarnej magii i zniszczył wioskę swoich oprawców za pomocą katastrof naturalnych, które spowodował. Zrozumiawszy jednak destrukcyjne skutki swoich działań, postanowił odkupić swoje winy i zwrócił się ku buddyzmowi.
Został uczniem Marpy Tłumacza, znanego jako Marpa Lotsawa.

Droga Milarepy do oświecenia nie była łatwa. Pod kierunkiem Marpy Milarepa przeszedł surowe treningi duchowe, w tym odosobnione medytacje - izolację w jaskiniach górskich, znoszenie trudnych warunków oraz opanowanie różnych praktyk medytacyjnych. Marpa wielokrotnie kazał mu budować i rozbierać kamienne wieże, co miało na celu oczyścić go z negatywnych karm. Po wielu latach służby i intensywnej praktyki medytacyjnej, Milarepa osiągnął stan pełnego oświecenia. Stało się to dzięki jego niezłomnej determinacji i oddaniu dharmie. Milarepa osiągnął oświecenie w jednym życiu, stając się jednym z największych joginów Tybetu.

Resztę życia spędził wędrując po Himalajach, ucząc, medytując i komponując pieśni duchowe, które do dziś są uważane za jeden z najcenniejszych skarbów literatury tybetańskiej. Milarepa zmarł w 1135 roku, pozostawiając po sobie dziedzictwo głębokiej mądrości i duchowego wzoru do naśladowania. Jego życie i nauczania są wciąż inspiracją dla wielu osób na ścieżce duchowego rozwoju.

Historia życia Milarepy została opisana w „Stu tysiącach pieśni Milarepy”, zbiorze jego nauk, pieśni i wierszy, które oferują głębokie spojrzenie na naturę cierpienia, przemijania oraz drogę do oświecenia. Jego nauczania podkreślają znaczenie współczucia, rezygnacji oraz medytacji w dążeniu do duchowego przebudzenia.

Przykład Milarepy nadal inspiruje praktykujących buddyjskich na całym świecie, a jego nauczania pozostają centralne dla tradycji Kagyu. Jest często przedstawiany w tybetańskiej sztuce i czczony jako symbol transformacyjnej mocy praktyki duchowej oraz możliwości wyzwolenia dla wszystkich istot.
Milarepa jest uznawany za jednego z najwybitniejszych joginów i mistrzów w historii tybetańskiego buddyzmu.

Jego osiągnięcia

1. Osiągnięcie oświecenia. Najbardziej znaczącym osiągnięciem Milarepy było osiągnięcie pełnego oświecenia w jednym życiu, co jest rzadkością w buddyzmie tybetańskim. Osiągnął to dzięki intensywnej praktyce medytacji, przede wszystkim praktyki tantrycznej zwaną Mahamudra, która skupia się na uchwyceniu natury umysłu.

2. Pokonanie negatywnych karma. Milarepa jest przykładem kogoś, kto pokonał ogromne negatywne karmy związane z jego wcześniejszym życiem jako magik i pełnym żądzy zemsty, który spowodował śmierć wielu ludzi. Jego historia ukazuje możliwość głębokiej transformacji i pokuty, nawet po popełnieniu poważnych czynów.

3. Literackie dziedzictwo. Milarepa jest również ceniony za swoje poetyckie pieśni duchowe (doğa), które stanowią bogate dziedzictwo literatury tybetańskiej. Pieśni te są połączeniem głębokiej mądrości duchowej, poetyckiej elegancji i praktycznych rad, które wyrażają jego mistyczną wizję i zrozumienie duchowego przebudzenia.

4. Wpływ na linie przekazu. Milarepa jest kluczową postacią w linii przekazu szkoły Kagyu, jednej z czterech głównych szkół tybetańskiego buddyzmu. Jego uczeń, Gampopa, założył klasztory, które rozpowszechniły nauczania Milarepy, a te z kolei przyczyniły się do rozwoju wielu ważnych linii przekazu w szkole Kagyu.

5. Wzór ascetycznego życia. Życie Milarepy jako ascety i pustelnika w Himalajach stało się wzorem dla wielu praktykujących na ścieżce duchowej. Jego prosty, surowy styl życia i głęboka medytacja w izolacji są inspiracją dla tych, którzy szukają głębszego zrozumienia i duchowego oczyszczenia.

Osiągnięcia Milarepy pokazują, jak głębokie przemiany są możliwe na ścieżce duchowej i jak silnie można wpłynąć na późniejsze pokolenia przez przykład własnego życia i nauczania.

W 2006 roku zzostał nakręcony film pt. Milarepa: Magik. Morderca. Święty w reżyserii Netena Choklinga uważanego za wcielenie Milarepy.

Ojciec Joseph Pereira

Joseph Pereira

Urodzony w 1942 roku w Vasai w Indiach. Jest prezbiterem w Kościele katolickim i łączy nauki jogi z duchowością katolicką.

Jest znany jako nauczyciel jogi Iyengara. Został wprowadzony do jogi osobiście przez B.K.S. Iyengara, jednego z najbardziej znanych nauczycieli jogi na świecie.

Posiada tytuły naukowe z psychologii, filozofii i teologii uzyskane na uniwersytetach w Bombaju i Poonie, a także odbył studia terapeutyczne w USA. Jest założycielem i dyrektorem Kripa Foundation (kripa-łaska), która pomaga osobom z problemami uzależnień. Wykorzystuje także jogę jako narzędzie terapeutyczne dla osób uzależnionych. Jest konsultantem Archidiecezji Bombaju ds. rehabilitacji takich osób.

Ojciec Pereira jest również instruktorem medytacji chrześcijańskiej oraz wykładowcą Filozofii i Psychologii Jogi na zarówno świeckich, jak i katolickich uczelniach. W swojej pracy łączy praktyki jogi z naukami chrześcijańskimi, co jest szczególnie widoczne w jego książce "Moja droga przez jogę, medytację chrześcijańską i Kripę".

Jego podejście do jogi jest unikalne, ponieważ uważa, że joga to nie tylko praktyka fizyczna, ale również duchowa. W swojej działalności stara się przekazać tę ideę, podkreślając, że joga może pomóc w osiągnięciu jedności z Bogiem.

Ojciec Pereira założył Centrum Jogii St. Catherine w Mumbaju, w którym prowadzi zajęcia jogi dla wszystkich grup wiekowych. Jego podejście do jogi opiera się na zintegrowaniu ciała, umysłu i duszy oraz odkrywaniu harmonii między nimi.

Jako duchowy nauczyciel, ojciec Pereira podkreśla wagę oddechu i medytacji w praktyce jogi. Uczy ludzi technik oddychania, które pomagają wyciszyć umysł i prowadzą do głębokiego zanurzenia w medytacji.

Jego praca i zaangażowanie w jogę przyniosły mu wiele nagród i wyróżnień. Ojciec Pereira jest uznawany za jednego z najważniejszych nauczycieli jogi w Indiach i jest doceniany za swoje innowacyjne podejście do połączenia jogi z duchowością katolicką.

KrishnamacharyaSri Tirumalai Krishnamacharya

(18 listopad 1888 –  28 luty 1989)

Co to jest joga w Jogasutrach Patańjaliego: 1.2 Yogaś-citta-vṛtti-nirodhaḥ 

Tłumaczenie Śri Tirumalai Krishnamacharii: Joga to kierowanie świadomości poprzez umysł w wybranym kierunku z zachowaniem ciągłości.

Nauczyciel Iyengara był człowiekiem niezwykle wszechstronnym i niezwykłym. Guruji go bardzo czcił i był mu oddany. Był mistrzem jogi, ajurwedy, znał się na filozofii. Bardzo dobrze znał starożytne teksty (w sanksrycie) np. Wedy, Upaniszady oraz wiele innych tekstów o jodze. Iyengar poznał swojego guru, gdy ten poślubił jego siostrę.