Wybitna uczennica i córka B. K. S. lyengara - światowego mistrza jogi, urodziła się 7 grudnia 1944 roku. Dla Geety dzieciństwo było koszmarem. Była przykuta do łóżka przez chroniczną gorączkę, bóle głowy, dreszcze, kaszel i bóle żołądka. Przeszła przez wiele chorób: tyfus, żółtaczkę i błonicę. Cierpiała na zapalenie nerek, gdy miała dziesięć lat. Z powodu ciągłej niedyspozycji zdrowotnej jej udział w szkole był bardzo nieregularny. Była tak słaba, że nawet wspinanie się na mały schodek było dla niej niemożliwe do wykonania. Podczas ciężkiego ataku zapalenia nerek, Geeta była nieprzytomna przez cztery tygodnie. Lekarze nie dawali jej nadziei na przeżycie i poinformowali o tym jej rodziców. Dzięki łasce Boga Geeta przeżyła i została zwolniona ze szpitala po trzech tygodniach.
Powrót ze szpitala (z listą leków) był dla niej jak uwolnienie z więzienia. Geeta nie zdawała sobie sprawy, że to zajście było punktem zwrotnym w jej życiu W domu ojciec Geety, trzymając listę leków powiedział surowo: "Od dzisiaj żadnych leków. Albo będziesz ćwiczyć jogę albo szykuj się na śmierć." Od następnego dnia Geeta zaczęła praktykować asany. Stopniowo jej zdrowie się poprawiało. Raz w tygodniu chodziła na kontrolę lekarską. Lekarze mówili: "Stan się poprawia. Proszę kontynuować leki." Jednak prawdziwym powodem powrotu do zdrowia było jej praktykowanie jogi - jak sama Geeta przyznaje praca z ciałem była nieregularna.Później, gdy studenci przyjeżdżali do jej ojca ćwiczyć jogę, Geeta poczuła wstyd. Pomyślała, że skoro ludzie wydają mnóstwo pieniędzy, aby czerpać korzyści z nauk jej ojca, to jedyną rzeczą jaką mogła zrobić to ćwiczyć regularnie. Postanowiła, że nauczy się wszystkiego o jodze i pewnego dnia zostanie nauczycielem jogi, tak jak jej ojciec. Od 1961 roku jej marzenie się spełniło.
Geeta opanowała mistrzostwo w technikach jogi w bardzo młodym wieku aktywnie stosując je w swoim życia. Jest autorką książek "Yoga. A gem for women" (Allied Publishers Limited),"Yoga in Action. Preliminary Course" (YOG, 1999 "lyengar. His Life and Work",CBS Publishers, New Delhi )oraz wielu artykułów poświęconych jodze.W swoich książkach zwraca uwagę na lecznicze znaczenie asan. Podkreśla, że podczas ćwiczeń jogi pracują wszystkie układy fizjologiczne ciała, stymuluje się krążenie i rozwija zdrowie. Oferuje kobietom bezpośrednią informację dotyczącą fizycznych i leczniczych wartości asan podczas wszystkich okresów życia kobiety Rozważa też zagadnienia leczenia, przywracania równowagi i oczyszczania całego organizmu. Uważa ona, że z leczniczego punktu widzenia joga posiada lekarstwo na wszystko od skręcenia nogi w kostce aż do choroby umysłowej. Poprzez swoją wieloletnią praktykę może ze spokojem stwierdzić, że zaawansowane praktyki jogi stały się ostatnim naturalnym środkiem uspakajającym dla niespokojnych, rozzłoszczonych i prześladowanych przez prędkość, napięcie i stres ludzi nowej epoki. Książki Geety koncentrują się na tym, jak kobiety mogą osiągnąć spełnienie w życiu poprzez praktykowanie jogi.
W swoich publikacjach Geeta również podkreśla istotę snu. Zdrowy, niezakłócony sen jest źródłem życia. Świadomość przestaje funkcjonować przez parę godzin, ładując baterie na następny dzień. Dzięki temu życie jest szczęśliwe i postępowe. Geeta traktuje ciało jako pole pracy doskonalącej świadomość, bowiem ludzie o rozbudowanej świadomości zdrowotnej rozwinęli zafascynowanie jogą głównie z powodu asan. Życie Geety jest demonstracją, że zdrowie oraz dobre samopoczucie mogą być osiągnięte dzięki jodze. Hathajoga bez praktykowania yam i niyamjest tylko ćwiczeniem fizycznym. Geeta zajmuje wybitne miejsce na polu, gdzie niewiele kobiet osiągnęło profesjonalizm. Według niej joga uspokaja nerwy, utrzymuje umysł w stanie gotowości, a ciało w zdrowiu i ostatecznie toruje drogę dla duchowego rozwoju.
Życie kobiet indyjskich można porównać do balansowania na linie. Ich status w społeczeństwie, problemy, którym muszą stawiać czoła ze względu na socjalne i ekonomiczne presje - wszystkie te obciążenia, które natura narzuciła na kobiety odbijają się w postaci stresu i obciążenia zdrowia. Geeta podkreśla również, że ważne są zarówno duchowa wiedza jak i materialna. Wiedza materialna umożliwia stawianie czoła życiowym problemom, podczas gdy wiedza duchowa pozwala się zrealizować. W celu zrealizowania swego życia należy stworzyć harmonię pomiędzy wiedzą duchową i materialną. Istnieją cztery ścieżki prowadzące do samorealizacji:
l) ścieżka wiedzy,
2) ścieżka akcji,
3) ścieżka poświęcenia
4) ścieżka jogi. Mimo iż powyższe ścieżki są różne wszystkie one prowadzą do tego samego celu.
Opracowały:
- Iwona Frach
- Ewa Dudzińska
Literatura źródłowa:
1. Geeta S. Iyengar "Yoga: a Gem For Women" Allied Publishers Limited 1983 - tłumaczenie z języka angielskiego - Ewa Dudzińska
2. Geeta Iyengar "Joga - doskonały system oparty na humanizmie" - tłumaczenie z folderu "Eurojoga Convention 1993" - Piotr Suskiewicz
3. Autobiografia B.K.S Iyengara
4. "Iyengar - His Life and Work" - CBS Publishers & Distributors (P) LTD; New Delhi - India - tłumaczenie z angielskiego - Ewa Suskiewicz